maanantai 7. maaliskuuta 2016

Tettiä yli-innovaatioaktivistin keinoin

Lukiolaisten työelämään tutustuminen (TET) on sitä, että mapitetaan papereita, täytetään hyllyjä tai keitetään oikeille työntekijöille kahvia! Olkoon tämä kärjistys tai ei, mutta nyt mapituksetkin tehdään uudella otteella julistaa yli-innovaatioaktivisti Anssi Tuulenmäki, joka priiffasi Hämeenlinnan lyseon lukion yrityslinjan nuoret viikon mittaiseen TET-jaksoon.

Viikko menee näin:

MA-TI (Kummastelu ja osaaminen)
A = Ask
B = Brain-/Bodystorm
C = Choose & Crystalize  

KE (Kyky siirtyä ajatuksista toimintaan)
D = Demo or Die
E = Experimentation ideas
F = Feedback, Fail Fast

TO (Kyky saada aikaan tuloksia)
G = Gain & Grow
H = High Fidelty Pilot

PE (Kyky lisätä oppimisnopeutta)
I = Illustrate & Illmuminate (dokumentoi oppimien)

Anssi Tuulenmäki sanoma mutamaan kysymykseen kiteytettynä puhuttelee myös lukiomaailmaa: Miksi ihmisiä niin kouluissa kuin työmaailmassa palkitaan jo olevien tietojen ja ratkaisujen osaamisesta eikä niinkään uusden tuottamisesta? Annetaanko aikaa ja arvostusta maailman kummastelemiselle? Ymmärretäänkö, että juuri tämä kummastelu synntyttä ratkaisuja ongelmiin - siis oikeita innovaatioita? Lisäksi minkä takia kaikki uuden luominen nähdään aina kalliina ja raskaana prosessina, kun se voi olla jotain hyvin yksinkertaista ja helppoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti