Yksilöllinen oppimispolku on kuitenkin ollut viime aikoina melko paljon esillä opetusmaailmassa ja koulutuksissa, mutta parhaiten se on tunnettu ehkä Pekka Peuran mallien myötä etenkin matemaattisiin aineisiin soveltuvana. Muidenkin aineiden opettajat ovat olleet erityisen kiinnostuneita soveltamaan mallia, mutta esim. tuo matemaattisten aineiden malli ei tietenkään sovi suoraan vaikkapa reaaliin tai äidinkieleen, koska aineiden tieteelliset luonteet ovat jo aivan erilaisia.
Digisillan Parolan lukion yhteysopettaja Tuomas Nieminen on tehnyt oman sovelluksen yksilöllisestä oppimispolusta reaali aineisiin. Tässä Tuomaksen blogi.
Alla on esiteltynä puolestaan oma esimerkkiohjeistus yksilöllistä oppimispolkua noudattavasta GE1 lukiokurssista. Tässä olen soveltanut mm. Pekka Peuran ja Tuomas Niemisen malleja. Visaidea on puolestaan sovellettu kollegani Erno Tossavaisen kehittämästä oppimisvisasta.
Alla olevan kurssin päätteeksi opiskelijoilta kerätty kurssipalaute oli hämmästyttävää!!! Opiskelijoiden selvän enemmistön viesti kiteytettynä oli, että TÄLLÄ MENENTELMÄLLÄ OPPII JA TÄTÄ LISÄÄ!!! Vaikka itsekin pidin menetelmää onnistuneena, niin kurssin aikana sain paljon lisää kehitysideoita. Ja vaikka mielestäni ihan kaikki jutut ei toiminutkaan ihan niin sulavasti, kuin olin ne suunnitellut, ei tämä näyttänyt opiskelijoita juurikaan haittaavan.
Muutama myytti saatiin selvästi rikottua:
- Yksilöllinen oppimispolku ja formatiivinen arviointi sopii vain tiettyihin aineisiin ja pieniin ryhmiin – MYTH BUSTED
- Jatkuva arviointi ja tekeminen uuvuttaa opiskelijat – MYTH BUSTED
- Itse- ja vertaisarvioinnin harjoittaminen tuo opettajalle vain lisää sotkua ja työtä – MYTH BUSTED
- Jos opiskelijat saavat itse päättää, niin he eivät tavoittele kyvyilleen tarpeeksi hyvää arvosanaa, tai ainakaan nosta omaa tavoitettaan kurssin aikana – MYTH BUSTED
- Tuloksekas opiskelu ei voi olla rentoa ja mukavaa – MYTH BUSTED
- Opiskelijat ovat konservatiivisia, laiskoja ja vuosivuodelta heikompia (yms. opehuoneen yleistä kahvipöytäjargonia) – MYTH BUSTED
TÄTÄ SAA EHDOTTOMASTI KÄYTTÄÄ, SOVELTAA JA TOKI MYÖS EHDOTTAA MAHDOLLISIA KEHITYSIDEOITA !!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
GE1 Kurssin rakenne ja arviointi
1.
Kurssin rakenne noudattaa pääasiassa samaa viikkokaavaa
·
Jokaisella viikolla on oma
aihealue (Sisältökirjaston osat)
o
Teoriatunnilla paneudutaan yhdessä aihealueen teorioihin
o
Syventävällä tunnilla syvennytään aihealueeseen eri tasoisten tehtävien
kautta, joista jokainen saa valita omalle tavoitetasolleen soveltuvat tehtävät (Lue
tarkemmin kohta 3)
o
Soveltavalla ja
arvioivalla tunnilla syvennetään aihealuetta
soveltamalla sitä jonkun esimerkkitapauksen, harjoituksen tms. avulla sekä
arvioidaan omaa oppimista
·
Tästä poikkeuksena yhden
viikon aihealue otetaan haltuun pelaamalla tiimeissä tietovisaa, jonka
opiskelija itse laativat ja arvioivat
2.
Arviointi perustuu jatkuvaan ja opiskelijan oppimista tukevaan
formatiiviseen arviointiin ja arvioitavia osa-alueita ovat:
·
Itsearviointi tehtävien ja tavoitteiden itsearviointimatriisin
perusteella (1/3)
·
Vertaisarviointi projektiviikon (tietovisa)perusteella (1/3)
·
Viikkotestien arviointi (3 testiä) (1/3)
·
Vapaaehtoinen kurssikoe (+/- yksi numero em. kohtien yhteisarvioinnista)
·
Kurssin tehtävistä tulee
olla suoritettuna väh. 50% (Hyväksytty/Hylätty)
·
Opettajan tekee kuitenkin
lopullisen kurssiarvioinnin em. seikkojen ja oman
näkemyksen perusteella
3.
Tehtävät
·
Viikon aihealueen
tehtävien tekoon on varattu viikosta yksi tunti, mutta niitä voi toki tehdä
myös muulloinkin (jos tavoittelet ylempää tasoa niin oppitunti ei riitä)
·
Tehtävät tehdään
sähköisesti OneNoten Omaan "Tehtävät"-osaan
·
Tehtäviä voi tehdä myös
yhteistyössä pareittain/pienryhmissä niitä yhdessä pohtien ja opettaja kiertää
opiskeiljoiden apuna
·
Tehtävät jakautuvat
kolmeen kategoriaan, josta voit valita oman kurssitavoitteen mukaisen tason,
mutta kurssin läpäisemiseksi tulee kaikista tehtävistä olla tehtynä väh. 50%
o
3-4 Perustehtävää (5-6
taso)
o
1-2 Syventävät tehtävät
(7-8 taso)
o
1-2 Haastavampaa
soveltavaa tehtävät (9-10 taso)
4.
Poissaolot
·
Testeissä luvallisia poissaoloja saa olla yksi joten väh. kaksi
testiä tulee olla tehtynä. Tarvittaessa voit sopia
uusinnasta opettajan kanssa. Testien arviointi tulee testien keskiarvosta.
·
Tietovisassa luvallisia poissaoloja saa olla niin ikään yksi, mutta jos tiedät poissa olon ennakkoon, niin mene
sellaiseen tiimiin jonka visa ei osu poissaolollesi. Yksi poissaolo
kompensoidaan arvioinnissa ja muussa tapauksessa korvaavista suorituksista
sovitaan opettajan kanssa.
Kurssikalenteri GE1.5 Kaurialan lukio
vk
|
ma
|
ti
|
ke
|
to
|
pe
|
15
|
1. Kurssin aloitus ja ohjeet
2. Maantiede tieteen alana (luku 1)
|
Teoria ja syventävä tunti
Aihe: Geomedia (luku 2)
+ harjoitukset
|
|||
16
|
Teoriatunti
Ilmastonmuutos ja siihen varautuminen
(luvut 6 & 7)
|
Syventävä tunti
·
Tehtävät
·
Visaohjeet
|
Soveltava & arvioiva tunti
·
Testi 1
·
Itsearvioinnin
harjoittelu
·
Visaohjeiden
kertaus
|
||
17
|
1. Visapäivä
1. Maanjäristykset (luku 3)
2. Tulivuorenpurkaukset (luku 4)
|
2. Visapäivä
3.
Maanjäristysten ja
tulivuorten purkausten vaikutukset ja niihin varautuminen (luvut 3 & 4)
4.
Myrskyt (luku 5)
|
3. Visapäivä
5. Tulvat (luku 5)
6.
Myrskyjen ja tulvien
vaikutukset ja niihin varautuminen (luku 5)
|
||
18
|
Teoriatunti
Luonnonvarat ja kiertotalous (luvut 8
& 9)
|
Syventävä tunti
tehtävät
|
Soveltava & arvioiva tunti
·
Elokuva-analyysi
·
Testi 2 (+ karttakoe)
|
||
19
|
Teoriatunti
Väestön kehityserot (luku 10)
|
Syventävä tunti
tehtävät
|
Soveltava & arvioiva tunti
Täydentyy
|
||
20
|
Teoriatunti
Globaalit ja riskit ja riskit alueittain
(luvut 11 & 12)
|
Syventävä tunti
tehtävät
|
Soveltava & arvioiva tunti
·
Testi 3
·
Loppuarviointi
|
||
21
|
Kurssiarviointi
·
Vapaaehtoinen koe
·
Mahd.
arviointikeskustelut
|
||||
22
|
Arviointitaulukko ja itsearviointimatriisi
Täydennä taulukkoa
kurssin edetessä
Testi 1
|
Testi 2
|
Testi 3
|
Testien arvosana
|
Tietovisa
|
Oma arvio
|
Tehtävät
|
Kurssikoe
|
ARVOSANA
|
Täytä alla olevaa itsearviointimatriisia viikoittain (arvioivan
tunnin päätteeksi)
Ohjeita itsearviointiin
·
Täytä
itsearviointimatsiisi joka viikon lopuksi (arvioivan tunnin jälkeen) ja käytä arvioinnin perusteena tekemiäsi tehtäviä
·
Kurssin kokonaisarvosanan
Itsearvioinnissa (Oma arvio) käytä apuna em. matriisia. Eli mitä väriä näkyy eniten?
·
Älä ole itsellesi liian
kriittinen tai liian suopea (kts. kuva alla)
·
Vaan ole rehellinen, koska
näin saat arvioinnista parhaimman hyödyn opiskeluun
·
Älä ole kuitenkaan liian
analyyttinen vaan kuuntele omaa tunnetta ja kokonaisnäkemystä. Ota huomioon
lisäksi, myös kaikki muu toimintaa kurssilla (esim. aktiivisuus, keskustelut,
yhteiset harjoitukset ym. ym.)
Älä
jää "tyhmyyden vuorelle" tai "epätoivon laaksoon"
Lähde: https://understandinginnovation.blog/2015/07/03/the-dunning-kruger-effect-in-innovation/ |
Hyvä Kimmo! Mitä kehitysideoita sinulla on tästä eteenpäin?
VastaaPoista